Byť dizajnérom nie je povolanie, je to česť

Rozhovor s slovenským priemyselným dizajnérom Stanislavom Sabom, ktorý momentálne pracuje ako dizajnér pre automobilku Škoda a má toho za sebou už naozaj veľa.

Stanislav, čo ťa doviedlo na dráhu dizajnu? Ako si sa k tomu celému dostal?

Všetko to začalo už v detstve. Mama sa zaujímala o odevný dizajn a zhotovovaniu rôznych bytových doplnkov. Odoberala rôzne zahraničné časopisy o interiérovom dizajne v, ktorých som vždy veľmi rád listoval, obdivoval som v nich nádherné interiéry bytov a rôzne dizajnové doplnky. Začal som si uvedomovať, že dizajn je silným vizuálnym komunikačným prostriedkom, ktorý ovplyvňuje každého z nás. Naši ma prihlásili na súkromnú základnú umeleckú školu, kde som si mal možnosť vyskúšať rôzne umelecké techniky. Neskôr som začal študovať interiérový dizajn na strednej odbornej škole vo Zvolene, kde som sa venoval tvorbe nábytkov a zariaďovaniu bytových interiérov.

Kedy si si uvedomil, že tvoja cesta vedie cez priemyselný dizajn?

Počas štúdia na strednej škole som mal veľkú dilemu, dizajn som miloval ale nevedel som si predstaviť, že celý život budem navrhovať len nábytok. Každú chvíľu som videl ako niekde vznikajú nové a nové produkty, ktoré menia svet, produkty, ktoré dokážu ľuďom pomôcť, spríjemniť deň, ba dokonca aj zachrániť život. V priemyselnom alebo produktovom dizajne som videl akýsi most medzi dokonalým technickým riešením a estetickým stvárnením a ja som sa chcel stať toho súčasťou.

Kto alebo čo malo na tebe v tomto ohľade najväčší vplyv? Nejaký známy dizajnér, či dokonca konkrétny produkt? Odkiaľ k tebe prúdi inšpirácia?

Tých inšpiratívnych produktov a dizajnérov, ktorí zanechali vo mne stopu, je samozrejme veľmi veľa. Vždy, keď som objavil nejaký zaujímavý produkt, snažil som sa ho analyzovať, zistiť akou technológiou bol vyrobený, čo sa mi na ňom páči, čo sa mi na ňom nepáči, prípadne ako by sa dal ešte viac zdokonaliť. Táto hra sa stala pre mňa akýmsi tréningom pri, ktorom som sa mnoho naučil. Často krát som dokázal stráviť celé hodiny listovaním v knihách o dizajne, rôznych encyklopédiách prípadne inej literatúre a vždy keď ma niečo zaujalo, tak som si to prekreslil a zapísal.

V súčasnosti pracuješ ako interiérový dizajnér pre automobilku Škoda. Aká kariéra či skúsenosti tomu predchádzali?

Počas štúdia na vysokej škole (STU – FA) som absolvoval niekoľko pracovných stáži. Prvá stáž, ktorá sa týkala automobilového dizajnu bola vo firme Matador a.s. kde sme súťažili medzi 2 týmami s projektom elektrického crossovera. Spolu s Ing. arch. Jakubom Sekerešom sme tento projekt vyhrali a jedno z ocenení, bola sponzorovaná realizácia modelu auta v mierke 1:4. Po tejto skúsenosti ma automobilový dizajn, špeciálne interiéry začali baviť ešte viac.

Vieš nám priblížiť, ako asi vyzerá výberový proces na takúto pozíciu? Nepredpokladám, že ľudí na takýchto pozíciách je u nás veľa, alebo sa mýlim?

Nie je to jednoduché. Je to náročný a individuálny proces. Na svete je množstvo talentovaných dizajnérov z prestížnych dizajnérskych škôl, ktorí ďaleko prevyšujú ponuku voľných pracovných miest na takúto pozíciu. Preto je najdôležitejšie mať portfólio na vysokej úrovni a nejaké absolvované stáže v dizajn centrách (najlepšie v automobilkách). Už počas štúdia a stáže je dôležité získavať kontakty a pomaly sa integrovať so svetom dizajnu. V konečnom dôsledku má takýto proces aj výhodu, dizajn centrá v automobilkách sa stávajú multikulturálnym epicentrom špičkových dizajnérov z celého sveta.

Čo je teda náplňou práce interiérového dizajnéra v automobilke?

Je to individuálne, všetko závisí od pozície interiérového dizajnéra a od automobilky. Napríklad mojou úlohou je navrhovať a kresliť interiéry od architektúry interiéru automobilu až po detaily. V štúdiu je nás ale niekoľko interiérových dizajnérov a pracujeme ako tím. Interiérový dizajnér v automobilke môže mať ale aj iné pozície, napríklad Color & Trim designér (dizajnér, ktorý sa špecializuje na materiály), HMI dizajnér, ktorý navrhuje napríklad multimediálny interface alebo grafiku infotainmentu vo vozidle. Vo väčších dizajnérskych štúdiách je aj viacero špecializovaných pozícií, kde sa interiérový dizajnér venuje napríklad iba detailom v interiéry. Preto môže byť možno výhodnou pracovať v štúdiu, kde sa interiérový dizajnér môže venovať väčšiemu spektru úloh.

Trošku filozofická otázka, ale aká je podľa teba úloha dizajnéra? Všeobecne.

Byť dizajnérom nie je povolanie, je to česť. Dizajnér je jeden z tých, ktorý má možnosť pretvárať svet na lepšie miesto pre život. Je to zároveň aj veľká zodpovednosť, vytvárať také produkty, ktoré ktoré sa stanú užitočnými.

Keby si mal niečo odporučiť mladým dizajnérom, kreatívcom, čo by to bolo? Akú najlepšiu radu si dostal ty?

Hlavne si choď za svojim snom a nenechaj sa odradiť ľuďmi, ktorým sa to nepodarilo. Ono sa to síce ľahko hovorí, ale lepšie je spraviť pre ten sen teraz všetko, ako potom neskôr ľutovať, že si sa o to ani len nepokúsil.

Nakoniec otázka, ktorá sa nedá vynechať – najkrajšie auto?

Vybrať len jedno najkrajšie by bolo u mňa asi nemožné. Veľmi sa mi páči klasika, také 50, 60 roky, napríklad Corvette Convertible 1956, BMW 507. Keby som mal túto dvojicu doplniť ešte o jeden model, určite by som vybral aj taký redesign klasiky akým je- Morgan EV3 koncept, kde sa dokonalo prelína automobilový dizajn prvých závodných áut s elegantne zladenými prvkami.

Viac zaujímavostí z oblasti dizajnu a architektúry: DIZAJN , ARCHITEKTÚRA