Prsteň Tugendhat

Vila Tugendhat

Klenot svetovej architektúry - Vila Tugendhat v Brne je ojedinelým dielom architekta Ludwiga Miese van der Rohe, ktorý vypracoval v roku 1928, na žiadosť manželov Grety a Fritza Tugendhatových návrh tejto ikony architektúry. Autor je považovaný za otca modernej architektúry 20. storočia. Vila je označovaná za stavbu, ktorá určila nové miery moderného bývania a patrí k základným dielam svetovej modernej architektúry – funkcionalizmu. Neobmedzovali ho peniaze, rozpočet bol približne 7-8 miliónov vtedajších československých korún. Len pre porovnanie - auto vtedy stálo 15-20 tisíc korún, dom so záhradou štvrť milióna. Dom bol vo svojej dobe prevratný z niekoľkých dôvodov. Nosnú konštrukciu tvorí oceľový skelet a stropy poschodí nenesú steny, ale pochrómované piliere. Dispozícia je otvorená a volná. Okná obrovských rozmerov bolo a stále je možné spustiť do podlahy, takto je splynutie interiéru s prírodou veľmi pôsobivé. Manželia Tugendhatovci obývali vilu iba 8 rokov, následne boli ako židia nútení opustiť republiku pod hrozbou nemeckej expanzie. V roku 2002 bola vila Tugendhat zapísaná do listiny UNESCO.

Koncept

Dom je mierne ustúpený od ulice a má tri podlažia. V suteréne, ktorý je napoly zapustený do terénu, sú situované miestnosti technického vybavenia. Do druhého podlažia sa vstupuje vretenovým schodiskom z vstupnej haly alebo z terasy. Podlažie má tri hlavné časti. Prvú a najväčšiu časť tvorí hlavný spoločenský priestor, ktorý je členený na ďalšie menšie priestory, ako napríklad priestor pre návštevy, hudobná časť, pracovňa s knižnicou, posedenie s výhľadom na panorámu Brna a polkruhový jedálenský kút. Celý priestor je možné opticky rozčleniť na jednotlivé časti pomocou zamatových závesov. Juhozápadná fasáda je celá zasklená, pričom dva sklenené panely je stále možné zasunúť do suterénu.  Každý kus nábytku v tomto priestore navrhoval architekt. Nachádzajú sa tu známe kreslo Barcelona, stolička Brno alebo Stolička MR 20. Vila je dokonca vybavená klimatizáciou, ktorá je stále funkčná. 

Tretie, vstupné podlažie, obsahuje polkruhovou stenou schodiska z mliečného skla zakrytý vstup. Vstupuje sa do haly, ktorá slúži na prijatie návštevy a ako komunikačné jadro. Na jadro je napojený vstup do chodby smerujúcej do detských izieb, izby vychovávateľky a do spoločnej kúpeľne. V celej stavbe sa autor snažil poukázať na otvorenosť a prepojenosť jednotlivých priestorov. Nasvedčuje tomu aj použitý oceľový skelet, ktorý bol na tú dobu ojedinelý. Prestor je vymedzovaní nenosnými prvkami, akými sú napríklad onyxová stena a ebenová priečka v obytnej časti. 

Konštrukčné riešenie

Základnú konštrukciu tvorí oceľový skelet v module 4,9 x 5,5 m. Horizontálne členenie je riešené pomocou I-profilov, ktoré nesú keramické stropy. Na miestach kde je skelet viditeľný, sú profily v tvare kríža obalené chrómovaným krytom z bronzového plechu. Rámy sklenených tabulí, vnútorné zábradlie, rámy dverí, okien, podlahové rúrky a schodisko do suterénu sú vyhotovené z nehrdzavejúcej oceli. Podlahy sú z cementového poteru a travertínových dlaždíc, z ktorých je aj podlaha hornej a dolnej terase, v zimnej záhrade a vo vstupnom priestore vily.

Onyxová stena

Delenie obytnej časti je riešené medovo žltou translucentnou onyxovou stenou s bielou kresbou. Vzácna ónyxová stena je srdcom stavby, pochádza z Maroka a z rozpočtu zhltla 200 tisíc korún. Svoju výnimočnosť dodnes dokazuje v každom slnečnom dni, keď mení farbu. Vila Tugendhat bola po rozsiahlej rekonštrukcii znovu otvorená a dostupná pre verejnosť.  Odporúćame vám zúčastniť sa prehliadky so sprievodom.

Vila tugendhat: www.tugendhat.eu

Prsteň Tugendhat

Aká by bola Vila Tugendhat, ikona modernej architektúry, v podobe šperku? V spolupráci s šperkárkou Veronikou Uhreckou sme sa pustili do odvážnej úlohy. Realizácie prsteňa navrhnutéhho podľa klenotu svetovej architektúry - Vily Tugendhat. Prsteň je precízne vypracovaný do najmenšieho detailu a každý detail je úzko prepojený s vilou tugendhat a architektom tejto pamiatky. Pri tvorbe boli kombinované tradičné šperkárske techniky s tými menej tradičnými ako 3D tlač či materiálom ako onyxový kameň. Veronika Uhrecká - vyštudovala šperk na Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici, potom okúsila čaro skla na Sklárskej škole následne sa vydala pokračovať v štúdiách do Belgicka. Na antverpskej Kráľovskej univerzite výtvarných umení sa jej pod vedením profesorky Neddy El-Asmar podarilo vycibriť schopnosti dizajnéra a prehĺbiť remeselné zručnosti. Jej autorská tvorba, je silno spätá s prírodou a jej interakciou s človekom a naopak. Veroin je slovenská značka, ktorá sa aktívne venuje dizajnu a výrobe originálnych šperkov, zásnubných prsteňov, svadobných obrúčok ako aj zákazkovej výrobe na mieru.

Koncept

Koncept prsteňa sa riadil myšlienkami Miesa Van der Rohe,  úlohou bolo zachytenie hlavných prvkov Vily Tugendhat a zredukovať ich do miniatúrneho šperku. Táto úloha však nebola jednoduchá. Funkcionalizmus je architektonický štýl a teória modernej architektúry, v ktorého tvorbe je všetko podriadené funkcii. Heslo funkcionalizmu znie „Form follows function” – forma nasleduje funkciu. Všetko je podriadené funkcii, uplatňuje sa tu minimalizmus a zrušenie všetkého zbytočného. Minimalizmus a funkcionalizmus architektonickej pamiatky pretaviť do elegancie a ergonómie prsteňa sa nakoniec podarilo zvládnúť. Použité materiály sú maximálne autentické a spoločné hlavné prvky ako prierez nosnej konštrukcie vily a prsteňa je viditelná na prvý pohľad. Na vnútornej strane je špecialne pre túto príležitosť vyhotoveným fontom vygravírované jedno z najslávnejších prísloví architekta Miesa Van der Roheho - "Less is More". Miesov výrok “menej je viac” je príznačný pre jeho čisté formy a prácu s materiálom. Pre záujemcov - prsteň bol navrhnutý a vyrobený špeciálne pre túto príležitosť a je nepredajný, avšak VEROIN pripravujú rozšírenie série Tugendhat o brošňu prípadne naušnice, ktoré budú dostupné. 

Veroin

Konštrukčné riešenie a Onyxový kameň

Základnú konštrukciu vily tvorí oceľový skelet v module 4,9 x 5,5 m, ktorý je zo strany ulice, kvôli možnému zosunu pôdy, chránený betónovou stenou. Na miestach kde je skelet viditeľný, sú profily v tvare kríža obalené chrómovaným krytom. Tento prvok nosnej konštrukcie bol prenesený taktiež do prsteňa - konštrukcia s profilom kríža tvorí obrúčku prsteňa. Delenie hlavnej obytnej časti je riešené medovo žltou priesvitajúcou onyxovou stenou s bielou kresbou. Stena je 6,27 m dlhá a 0,07 m hrubá. Vo Vile Tugendhat je  srdcom onyxová stena - rovnako prsteň nosí svoje srdce z onyxového kameňa ako ozdobný prvok zapracovaný do obvodu v rovnakom pôdorysnom tvare a centrálnej polohe. Prinášame vám fotografie tohto jedinečného šperku.

Veroin

Návrh a realizácia prsteňa: www.veroin.sk