železničná stanica – Santiago Calatrava

Santiago Calatrava

Španielsky architekt, sochár a stavebný inžinier. Patrí medzi popredných svetových architektov a je medzinárodne uznávaný. Ateliéry má vo viacerých významných svetových metropolách, akými sú Paríž a New York, ako miesto jeho hlavnej kancelárie a svojho pôsobiska udáva Zürich vo Švajčiarsku. Calatrava začal svoje štúdium architektúry vo Valencii kde navštevoval školu Escuela Technica Superior de Arquitectura. Po získaní diplomu sa prihlásil na vysokú školu technickú v Zürichu, na ktorej získal nové vedomosti v obore statika konštrukcií.  Plynule rozpráva španielsky, anglicky, francúzsky a nemecky. Calatravové začiatky sa viažu najmä k mostom a vlakovým staniciam, ktorými dodal pozemnému staviteľstvu nový rozmer. Obrat v jeho kariére nastal vďaka elegantnej a odvážnej Telekomunikačnej veži Montjuic v Barcelone.

Pavilón Okulus

Dopravný uzol newyorského Svetového obchodného centra. V New Yorku otvorili pavilón Okulus Dopravného uzla Svetového obchodného centra, ôsmy projekt stanice Santiaga Calatravu.  Stanica projektovaná na kapacitu 250-tisíc cestujúcich denne je určená pre prímestské vlaky PATH premávajúce na druhú stranu rieky Hudson a pre linky metra. Okulus, ktorý tvorí jej hornú časť, nazvali latinským slovom oko. Ohraničujú ho jemne zaoblené rebrá z 11-tisíc ton ocele s výplňou z takmer tisíc kusov špeciálneho rakúskeho skla odolného voči výbuchu. Monumentálnu halu položenú pod úrovňou terénu neprerušujú stĺpy.

Zaujímavosti

Je dlhá vyše sto metrov, obklopená podobne ako známa stanica Grand Central Terminal balkónovým ambitom. New York Times ju prirovnal k „lodi katedrály od Gaudího“. Santiago Calatrava pavilón stvárnil ako architektonickú sochu – podľa vlastných slov ako „vtáka vylietavajúceho z rúk dieťaťa“. Vyjadril to aj na slávnostnom začiatku stavby v septembri 2005, keď s dcérou Sofiou vypustili holubice na znak znovuzrodenia tohto miesta. Politické rozhodnutia vedenia mesta zasahujúce do projektu pritom viedli k zvýšeniu nákladov, ako vyplýva z analýzy New York Times z roku 2014, o 850 miliónov eur. Náklady na Okulus boli nemalé, tvoria však okolo päť percent, z toho, čo stojí Dopravný uzol.

Foto: Connie Zhou, calatrava.com

MiestoNew York, USA
Rok2016
AutorSantiago Calatrava
InvestorSpráva prístavu v New Yorku a New Jersey
Úžitková plocha34 000 m2
Náklady na realizáciu3,6 mld. eur

Viac zaujímavosti z oblasti dizajnu a architektúry: DIZAJN , ARCHITEKTÚRA

Zdieľať